יום שלישי, 5 במרץ 2013

אדריכלות מודרנית במצריים

לקראת פסח, חג החירות, יצאנו לראות מה קרה במצריים מאז התקופה שאנחנו עמלנו שם בפרך על בניית הפירמידות.  לאן הם התפתחו אדריכלית?

1. הספריה הלאומית החדשה, אלכסנדריה

בסמוך למקום בו עמדה בעבר הספרייה הגדולה של אלכסנדריה, הקימו המצרים את הספריה הלאומית החדשה, ה- "ביבליותיקה אלכסנדרינה". הספריה העתיקה נוסדה בסביבות 295 לפנה"ס והייתה הספרייה הגדולה והמפורסמת בעולם שהיוותה מתחם של השכלה ומחשבה, ונטען כי בשיאה אחסנה בין 400,000 - 700,000 (יש הטוענים שאפילו מיליון!) מגילות פפירוס, ובתוכן עותקים של חלק גדול מהתרבות היוונית הקדומה. חזון הספרייה היה להשיג את כל כתבי העולם ההלניסטי ואף מעבר אליו, אך היא נחרבה במועד לא ידוע כלשהו עם תחילת מלחמות הנצרות והאיסלם.



הספריה החדשה ממוקמת לחוף הים התיכון, ומנסה לעורר מחדש את המקום כמרכז של השכלה ותרבות. הרעיון להקים מחדש את הספריה התחיל בשנת 1974, עת אוניברסיטת אלכסנדריה מצאה שטח מתאים בין הקמפוס לים, בסמוך לאתר בו ניצבה הספרייה הישנה. בתחרות אדריכלות שאורגנה ע"י אונסקו נבחרה ההצעה של חברת האדריכלים הנורווגית snohetta Architects, מתוך יותר מ- 1400 הצעות. העבודות החלו בשנת 1995, והספריה נפתחה לקהל הרחב בשנת 2002. עלות ההקמה היא 220 מיליון דולר והספריה החדשה יכולה להכיל עד 8 מיליון ספרים.















2. מגדל קהיר
המגדל תוכנן על ידי האדריכל המצרי Naoum Chebib ובנייתו נמשכה 5 שנים, בין 1956-1961.
המגדל, שגובהו 187 מטרים, מספק תצפית מרהיבה על העיר קהיר.
זהו המבנה הגבוה בעולם שעשוי כולו מבטון (ללא חיזוקי פלדה או עמודים) וההשראה לעיצובו הגיעה מפרח הלוטוס. בראש המגדל יש מצפה ומסעדה שמסתובבת על צירה (השלמת סיבוב נמשכת 70 דקות)


















http://www.great-towers.com/towers/cairo-tower/

3. מגדל הנילוס, קהיר
בשנת 2007 החלה זאהה חדיד בתכנון "מגדל הנילוס" , גורד השחקים הגבוה במצריים, שמתנשא לגובה 250 מטרים ומחולק ל - 70 קומות שישמשו כמלון וכדירות יוקרה. המגדל עשוי כולו רצועות בטון אלכסוניות שיוצרות אשליה של תנועה אלגנטית כלפי מעלה ונדמה שהמגדל כולו מסתובב ומשתקף על פני מי הנילוס. לא ידוע כרגע מתי אם בכלל תחל הבניה בשטח, ולבטח להפיכה במצריים יש קשר ישיר לכך.



















4. בתי החולים  Smouha and Mowassat באלכסנדריה

בחוזה התכנון לפרויקט מערכת הבריאות של מצריים זכה משרד האדריכלים הסקוטי  Keppie Design. קפי זכו בתחרות אדריכלות בינלאומית לעיצוב סדרה של מתקנים רפואיים, עבור בתי החולים Smouha  ו Mowassat  שממוקמים באלכסנדריה, העיר השניה בגודלה במצריים. הקמת כל המקנים צפויה להסתיים ב 2014. 



















5. בית האופרה של קהיר
ממוקם על האי Zamalek, בית האופרה מהווה דוגמא לאדריכלות פוסט-מודרנית. תוכנן במקור בשנת 1869 על ידי האדריכלים האיטלקים Avoscani &Rossi. לאחר שנשרף כליל בשנת 1971, הוא תוכנן שנית, במימון יפני ועל ידי אדריכל יפני ונפתח לציבור בשנת 1988.


http://www.cairoopera.org/



4. מגדלי אבן - זאהה חדיד
סדרת מגדלים שמתוכננים להיבנות בקהיר תוך הימנעות ממראה חזרתי וסטטי ויוצרים מראה טופוגרפי מעניין ומרובה שכבות.




















תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

חבל מאוד שזה מה שאתם בוחרים לפרסם לקראת פסח