יום רביעי, 13 במרץ 2013

קונקלווה בקפלה הסיסטינית

בימים אלה מתקיימת הקונקלווה לבחירתו של האפיפיור הבא וזו הזדמנות מצוינת לדון מעט בארכיטקטורה של הקפלה הסיסטינית, בה נערך הטקס מאז שנת 1483.



צילום מתוך גוגל - הקפלה הסיסטינית בפינה השמאלית העליונה. 




מבנה הקפלה הוא מבנה לבנים טיפוסי לתקופת סוף ימי הביניים באיטליה.



הקפלה הוזמנה על ידי האפיפיור סיקסטוס וקרויה על שמו. תוכננה על האדריכל באצ'ו פונטלי ונבנתה בין השנים 1477-1480, לפי המידות והפרופורציות של בית המקדש הראשון.



הקפלה הסיסטינית משמשת מאז הקמתה את טקס הקונקלווה לבחירת האפיפיורים. פירוש השם קונקלווה הוא בלטינית "נעול במפתח". המנהג לנעול את החשמנים החל כבר בשנת 1214, כדי לזרז את טקס הבחירה ולמנוע אפשרות להשפעה / איומים חיצוניים על הבחירה.

















הקפלה מכוסה ציורי קיר של אמני הרנסנס, כאשר הידועים בהם הם פרסקו "בריאת האדם" על תקרת הקפלה ופרסקו "יום הדין" (הקיר הגדול בתמונה) שצייר מיכלאנג'לו במאה ה- 16.

רוב מדינת הותיקן היא מחוץ לתחום עבור התיירים, וזה כולל את מבני המגורים, הקברים, מעבדות השחזור והארכיונים הסודיים.


בתמונה - אחת מ 3 מעבדות השחזור שפועלות בותיקן. 
בקישור הבא ניתן לראות חלק מהמקומות הסודיים הנ"ל: 
http://www.businessinsider.com/vatican-tourists-never-see-2012-5?op=1


טקס בחירת האפיפיור: לבחירת אפיפיור דרוש רוב של שני שלישים, ועד שמושג הרוב הדרוש נערכות בחירות חוזרות ונשנות (ארבע הצבעות בכל יום).  לאחר כל הצבעה נשרפים הפתקים, ולבעירה מוסיפים חומר שצובע את העשן בשחור - אם טרם נבחר אפיפיור, או בלבן - כאשר הגיעה החלטה לגבי האפיפיור הנבחר. בשעה זו יוצא זקן הקרדינלים לקהל שממתין בכיכר בחוץ ומכריז : Habemus Papam (יש לנו אפיפיור)

בתמונה מימין : ההכרזה על האפיפיור מרטינוס החמישי בשנת 1417
בד"כ כהונת האפיפיור נמשכת עד מותו. 

אין תגובות: