יום שלישי, 23 ביוני 2009

תכנון אי-רוני 2 - נקודת הג'י

מרכז מסחרי חדש נפתח בכפר סבא, ומאיים לקטוע את רצף ההתפתחות הטבעי והנכון שליווה את העיר בטבורו של השרון. האם אבדה עוד עיר במלחמה לערים שפויות בישראל?

כפר סבא היא עיר עברית, שניתן להתגאות בה. לפחות כך היה עד מרץ השנה (2009), בו נחנך בה מרכז מסחרי חדש, העונה לשם העברי המשונה "מרכז G".

כפר סבא הוקמה רשמית בשנת 1903, תחילתה בניסיונות של הברון רוטשילד להקים בה תעשיית בשמים, ונכון לדצמבר 2008 מונה כ-83,000 נפש (נתונים: הלמ"ס). הרחוב הראשי בעיר הנו רחוב ויצמן, המתחיל בקרבת צומת רעננה במערב ומסתיים ביציאה מהעיר בקרבת נווה ימין (לכיוון קלקיליה) במזרח.

קניון ערים, הנו דוגמא ומופת לכך שאפשר להקים מרכז מסחרי שאינו אוטיסט מוחלט לסביבתו.

רחוב ויצמן, הנו אחד ממקורות הגאווה של העיר בת המאה פלוס. זהו רחוב פעיל, משופע בצל, מסחר, מוסדות ציבור ושטחים מטופחים ופתוחים. גם כאשר הוחלט להקים בכפר סבא "קניונים", היה זה טבעי שהם יוקמו כחלק מהמארג העירוני, ובשילוב עם רחוב ויצמן. הדבר קרה לראשונה בשנות ה-80 עם "מרכז אהרוני" הצנוע, ובאמצע שנות ה-90 עם הקמת "קניון ערים", קניון פתוח אשר ליבו הוא כיכר העיר כפר-סבא הלכה למעשה. שני מרכזים אלה, ובייחוד האחרון, הנם דוגמא ומופת לכך שאפשר להקים מרכז מסחרי שאינו אוטיסט מוחלט לסביבתו. מרכזי קניות אלה אינם הורגים את העיר, ונראה שאף מחזקים אותה. שילוב מגורים בפרויקט ההמשך של קניון ערים, אף מחזק את הטענה שעירוב-שימושים במרכז העיר הנו חיובי ותורם לכולם.

אך כאן מגיעה האידיליה לסיומה, ואוסיף כי הקץ הקיץ בטרם עת. לאחר יותר ממאה שנות, הוחלט בכפר סבא כי את הבנאלי כבר ניסו, תודה רבה זה עובד מצוין, וכעת הזמן לקלקל. כאשר נמאס מבנאלי, כידוע לכם הקוראים, מחפשים גירוי חדש. מציאת נקודת הג'י, כך מבטיחים לנו, היא הדרך לשיאים חדשים אשר ישכיחו את כל מה שידענו עד כה על הנאה.

בטקס מרגש, נחנך המרכז המפלצתי במופע של משה דץ והכבשה שושנה.

באחוריה המצחינים של העיר, בקרקע הזולה והמנותקת עליה ניצב בעבר מפעל "פקר פלדה", בחר היזם "גזית גלוב ישראל" להציב מכונת-מסחר משומנת ומתוכננת לפי מיטב המסורת הגלובאלית ומגיפת הצרכנות. בטקס מרגש, נחנך המרכז המפלצתי במופע של משה דץ והכבשה שושנה. תזמורת הנוער הייצוגית של העיר, שרה בליווי 70 נגנים, בזמן שהאורחים נהנו משמשיות וכסאות שהוצבו מחוץ למרכז (!).

שם ודאי לא נמצאת הנקודה הנכונה. לקרוא למבנה האטום "מרכז G" ולהאמין שבכך יצרנו מרכז עירוני חדש, זה כמו לענוד טבעת עם האות G על הזרת הימנית ברגל, ולהכריז שכעת מאיבר זה יגיע סיפוקנו.

את נקודת הג'י האמיתית מתכנני העיר כבר מצאו מזמן. שיא הרגש של כפר סבא הוא ברחוב ויצמן, בקרבת קניון ערים הפתוח וכיכר העיר, בקרבת מרכז אהרוני ורחבת מרכז ספיר שמאחוריו, בקרבת שדירות העמודים הנעימות והכיכרות הזעירות המנקדות את הרחוב.

כאשר מפקירים את קידום העיר בידי כרישי ממון, הסוף מר ומהיר.

הרחוב הראשי המוצלח עדיין מדגדג בהנאה, אך נראה שהורגש צורך דחוף גם לבחון דרכים חדשות לסיפוק. ואכן, הסיפוק במקרה זה הנו מהיר, קיצוני, ובעיקר משתלם. והנה שוב הנוסחה של ראשי הערים, לכל מי שהחמיץ את הפרקים הקודמים:
לוקחים קרקע ריקה או תעשייתית בדימוס שאין בה כל תועלת, מוכרים אותה ליזם אשר מכריז "ניקיון ואבטחה-עלי!", גם גובים ארנונה וגם לא צריכים לשלם ניקיון ואבטחה (גם וגם), והולכים להתגאות בפני כולם שהנה – העיר מתפתחת.

מתפתחת? כאשר מפקירים את קידום העיר בידי כרישי ממון, הסוף מר ומהיר. המתכנן מעלה קורבן את הצרכים העדינים של רקמה עירונית חיה ומתפתחת, עבור אלילי הסיפוק המיידי והממון. אנו יוצרים עולם של מקומות ללא דרך, מבטלים את זהות הרחוב, השכונה והעיר, ולבסוף גם את זהותנו שלנו. אנו מנציחים את התלות ברכב פרטי ומבטלים את זכותן של אוכלוסיות שלמות כגון מבוגרים וצעירים להשתמש בעיר. אנו מעלים את רמת הזיהום, בזבוז המשאבים והאנרגיה ואת תאונות הדרכים. אנו מגדילים את הניכור ומפארים את הגלובאלי והזר על חשבון המקומי (השם "מרכז G" לא ניצח בתחרות "שם בית העסק העברי", גם השנה).
וגם: אנו נכנעים למגיפת הצרכנות המופצת באלימות באמצעים כמו מיתוג, פרסום ושאר מיני הונאות שיווקיות, ומאיימת להדביק ולהמית כל ערך אחר. אנו לא עוד יצורים חיים, לא בני אדם, אנו צרכנים המתנייעים ממקום למקום במכונית. קבועי תכנון העיר אם כך, הנם מימדי הרכב הפרטי, וכח הקניה שלנו - הצרכנים.

הבה נלחם על זכותנו לרחובות שפויים, וערים שפויות.

מפתיע שהעיר התאומה הראשונה של כפר סבא, הנה העיר דלפט ההולנדית (כך מאז שנת 1968). כן, זו העיר המתוארת בציוריו הנפלאים של יוהנס וֵרְמִר, הצייר שידע כה יפה ללכוד את השקט עצמו. העיר דלפט מנומנת למדי גם היום, בדיוק כמו בציוריו של ורמיר, אך מי שביקר בה לא ישכח לעולם את מראה הכיכר המרכזית. זה הדבר שזוכרים כאשר מבקרים בעיר אמיתית עם לב ומרכז חי, נושם, פועל ופועם.

קניונים סגורים יש בכל מקום בעולם, ואין שום הבדל מהותי בין "מרכז G", למרכז BIG, למרכז כלאותלועזיתדפוקהאחרת בכל מקום על פני כדור הארץ.

אז אם כבר בתרבויות זרות עסקינן, מה דעתכם שבמקום נקודות ג'י נעסוק קצת בצ'י? צ'י, אנרגיית החיים לפי הפילוסופיה הסינית, מוגדרת "הכוח שעומד מאחורי השינוי". והשינוי רבותי, מתחיל בתפישה. הבה נלחם על זכותנו לרחובות שפויים, וערים שפויות. הבה נוותר על ההתענגות המהירה והרגעית בשאיפת אוויר מזגנים של קניון חדש ונוצץ, ונשאף לרקמה עירונית חיה, מקומית, תרבותית וגאה. כי בסינית זה צ'י, ביפנית חִי, ובעברית חַי. הכוח לחיים, כל כך פשוט, אשר בסך הכול שואף לאוויר, אור והמשכיות.

"עֲלֵה־נָא, עֲלֵה – כְפַר מוֹלֶדֶת זָקֵן
הוֹרָתֵנוּ עָלֶיךָ נָסַבָה
אִם לִבֵּנוּ מִכָּל שִמְחוֹתָיו יִתְרוֹקֵן
תִּוָּתֵר שִמְחָתְךָ – כְפַר־סָבָא"
מילים
יעקב אורלנד, לחן: מרדכי זעירא.



הרחוב הקטן, יוהנס וֵרְמִר 1657-1661 (דלפט,הולנד).

4 תגובות:

מיכל אמר/ה...

זה מדהים וכ"כ עצוב וכואב עד כמה שאתה צודק !!!איך אתה מצליח להכיר כל אתר וכל חור בארץ ? (ובחו"ל )
אני רוצה להגיד לך יותר מזה , לא רק זקנים וצעירים נדחקים הצידה כשאנחנו מנציחים את התלות ברכבים , גם סתם כמוני שלא נוהגות
מוצאות עצמן מתוסכלות נורא מהעיניין הזה...
בגלל זה כ"כ רציתי למצוא דירה בהוד השרון ששם עוד אפשר ללכת ברגללמכולת או לדואר או לבנק או אפילו לקניון עצמו...
כל החודשים האחרונים שחיפשנו דירה היה קטסטרופה מהבחינה הזו
כי כל המרכזים של קניות ,משרדים ממשלתיים וכו' וכו' הפכו להיות מרוכזים באיזה קריה אחת גדולה ומתועשת מלאת כבישים מפותלים ועשרות חניות תת קרקעיות ענקיות , כבר אין נגישות נוחה ברגל לסידורים , אי אפשר להגיד אני קופצת רגע ל.... וכבר חוזרת
הכל הפך לפרוייקט יציאה מהבית ואם צריך לצרף אליך תינוק/ת
זה בכלל נהיה מורכב ומסובך כי כבר צריך לקחת את העגלה ולא רק עליך במנשא וצריך לחשוב כמה זמן זה ייקח עד שנחזור ולתכנן מראש אם לקחת אוכל או חיתול או ואו....
בשכונות החדשות יותר, כמו קרית השרון או פולג או חדרה ויש עוד רבות, אתה חייב רכב אחרת לקחו לך את העצמאות ואתה תקוע
פעם פשוט יכולנו לרדת שניה עם כפכפי אצבע למרכז לקנות ירקות ולחזור (מה גם שהמחירים היו סבירים יותר ) היום אתה חייב להגיע לרשת ואתה יכול לחלום שזה יהיה ברגל .
קיצר, עצוב באמת !!! ואין ספק שקניון ערים גאוני מהבחינה הזו כי זה כ"כ אינטגרלי לסביבה ואתה כ"כ מרגיש שאתה הולך בתוך ההמשך של הרחוב עצמו .
אולי מה שצריך זה אדריכל כמוך שיעשה את השינוי המהותי הזה ויעשה מהפכה שתשנה את פניי הקידמה !
אמן

מירב אמר/ה...

האמת שהלכתי לשם מס' פעמים ולא כל פעם נסעתי ברכב, גם הלכתי ברגל או נסעתי בתחבורה ציבורית, אבל כמו שאמרת לא כולם יכולים לאפשר לעצמם לעשות את זה.
בתור עובדת בארומה בקניון ערים ראיתי איך הסניף לאט לאט מתרוקן מלקוחות שרצים לסניף שבמתחם, בעוד שהסניף שלנו תמיד היה מלא בעבודה.
מצד אחד אני ממש מסכימה עם כל מה שכתבת. אבל אין ספק שאנשים אוהבים לראות דברים חדשים, שינויים.

carmi אמר/ה...

מילים כדורבנות. כפר סבא הירוקה עם התוואי הירוק, לפני שירוק היה לסיסמא פירסומית, אלא תכנון אמיתי ושמיש של מי שהיה מהנדס העיר, קורולנקו(?). מי שמכיר את העיר יודע שאפשר לחצות אותה ממערב למזרח ומצפון לדרום במערכת של שבילים בין בניינים וגינות תוך חצייה של רחובות ולא הליכה לאורכם. פשוט מערכת המקבילה לרחובות, רק להולכי רגל. באסה גדולה המרכז החדש, אבל כמו שחששו שקניון ערים ימיט אסון על המסחר בויצמן, וזה לא קרה כפי שניבאו (יש בויצמן פגיעה-רק חנויות של באזרים בשקל, אבל לא התמוטטות מסחרית), כך גם המרכז החדש לא ימוטט אותה. בסוף העם מצביע ברגליים!

אדריכל אילן מידר אמר/ה...

יש גם צד אחר...
מרכז מסחרי , ולא רלוונטי לעצם הדיון אם הוא נחוץ או לא,יש לו כוח למשיכת קהל. אתה מלין על המע"ר שמתפרק אבל ניתן לקחת דוגמא אחרת לחלוטין: באר שבע. כשנבנה מרכז המסחרי ומשך את נרכז העסקים העירוני מהעיר העתיקה, זה פגע במרקם האורבני. אבל שים לב מה קרה: המע"ר התרוקן,המרכז המסחרי משך אליו עסקים והנה, כעת העיר העתיקה מתעוררת לחיים. אמנם לסוג אחר של מסחר. אבל חוזר למשוך קהל. וזה לא רק בבאר שבע. זה קיים גם באירופה. אבל הנקודה שמרכזית בהנת היסוד לי ,שלא צריך לבכות על מר גורלו של רחוב ויצמן. ואולי משיכתו מבחינת מסחר עד למרכז G יכול לעשות טוב לעיר? להכניס את איזור התחנה המרכזית לחלק מציר אורבאני שלא קיים?
מה רע מלמשוף פעיולת לאורך ציר ולא להתמקד בנקודה אחת וליצור מסביבה עומס ופעילות יתר?
חומר למחשבה....