יום חמישי, 24 באפריל 2014

השואה והגבורה - אנדרטאות מיוחדות ברחבי העולם

כולנו מכירים את יד ושם, המוזיאון להנצחת השואה בירושלים, אך איך נראות אנדרטאות להנצחת השואה במקומות אחרים? ביקשנו לבדוק איך מעצבים את הזיכרון של האירוע הטראומתי ומספקים מקום במרכז העיר להתייחדות עם הנופלים. מברלין ועד ניו אורלינס, מצאנו מונומנטים מרשימים לזכר השואה בכל רחבי העולם.

ניו אורלינס, ארה"ב:
האנדרטה לזכר השואה בניו אורלינס היא תפילה חזותית אמנותית לזכרם של 6 מיליון היהודים באירופה ומיליון קורבנות אחרים שעונו ונרצחו על ידי הנאצים ומשתפי הפעולה שלהם בין השנים 1933-1945.
הפסל שתוכנן על ידי יעקב אגם, מורכב מתשעה פנלים, כל אחד בעיצוב שונה ונראה אחרת בהתאם לזווית ההסתכלות. העיצובים על הלוחות יוצרים 10 תמונות שונות, וביניהן מגן דוד צהוב, 6 צבעים שמייצגים את 6 מיליון הנרצחים ועוד.
























http://www.holocaustmemorial.us/index.htm


ברלין, גרמניה:
האנדרטה לזכר יהודי אירופה שנרצחו ממוקמת במרכז ברלין, בין השער ברנדנבורג ופוטסדאמר פלאץ, האנדרטה מורכבת משדה של קוביות שתוכנן על ידי פיטר אייזנמן. האנדרטה כוללת גם מרכז מידע תת קרקעי.


















www.holocaust-mahnmal.de/en


מיאמי, ארה"ב:
הוועדה להנצחת השואה פנתה לאדריכל קנת' טרייסטר עם האתגר של עיצוב הזיכרון. האנדרטה שעיצובה נבחר היא פסל של זרוע נטויה, מושטת לשמים עם מאות דמויות אדם קטנות נאחזות בה וזה בזה. פסל הברונזה בוצע במקסיקו סיטי ובלוקים ענקיים של אבן ירושלמית בגוון ורוד הובאו מישראל.



















www.holocaustmmb.org


בוסטון, ארה"ב:
האנדרטה מעוצבת סביב שישה מגדלי זכוכית שמוארים מבפנים מלמעלה עד למטה. למספר העמודים משמעויות רבות: 6 מיליוני יהודים שנספו בשואה; שמותיהם של שש מחנות המוות העיקריות, שורה של נרות נשמה ושש השנים, 1939-1945, שבמהלכו התקיים השלב הקטלני ביותר של השואה "הפתרון הסופי". בנוסף, שישה מיליון מספרים חקוקים בזכוכית ומייצגים את קעקועי המספרים על זרועותיהם של הקורבנות. האנדרטה תוכננה על ידי האדריכל סטנלי סייטטוביץ



















www.nehm.org

בודפשט, הונגריה:בחצרו של בית הכנסת הגדול של בודפשט, לצד רחבת זיכרון לראול ולנברג, ניצב הפסל המפורסם של הערבה הבוכייה, המשמש כאנדרטה ליהודי הונגריה שנספו בשואה. האנדרטה הוקמה בתרומתו של שחקן הקולנוע היהודי - טוני קרטיס שמוצאו מהונגריה. הפסל עוצב בידי אימרה וגה כעץ ערבה בוכייה שעשוי ממתכת ומעוצב כמנורה הפוכה. צמרת העץ מורכבת מאלפי עלים שעליהם שמותיהם של יהודי הונגריה שנספו בשואה. בנוסף לאנדרטה מוקדש אחד מאגפי המקום לתערוכה הסוקרת את קורות יהודי הונגריה בזמן המלחמה.


















צילום: chad_k פליקר

http://www.dohanystreetsynagogue.hu/


הקוראים מוזמנים להציע העשרה לכתבה בתגובות.



תגובה 1:

EVA אמר/ה...

להוסיף לערבה הבוכיה את הייחודיות המרגשת מעבר היופי והמשמעות "ערבה בוכייה" את הצלילים שהיא משמיעה כאשר הם מתנועעים ברוח! ממש משמיע קולות של בכי חרישי,ולזה התכוון הפסל ,שהוא אגב פסל בחסד עליון! אוה {יוצאת הונגריה}