יום חמישי, 25 באפריל 2013

חוגגים יום הולדת לרומא!

השבוע חגגה רומא את יום הולדתה ה- 2766. יצאנו לבדוק מה בדיוק מספרת האגדה על היווסדה של העיר, איך חוגגים הרומאים את המאורע ומה מתרחש בזירת האדריכלות המודרנית בעיר היום.


















פסל הזאבה המניקה את האחים התאומים רומולוס ורמוס. הפסל הוא סמל העיר רומא ומוצג במוזיאון מאז שנת 1473.

לפי המסורת נוסדה רומא בתאריך 21 לאפריל, 753 לפני הספירה. תאריך זה מבוסס על האגדה שמספרת על שני האחים התאומים רומולוס ורמוס, אשר נידונו בינקותם לעונש מוות שלא בוצע לבסוף בזכות טוב ליבו של המוציא להורג. התאומים נסחפו בנהר הטיבר עד לעץ תאנה באזור הצפון מערבי של גבעת הפלטין, שם מצאה אותם זאבה שהניקה אותם וטיפלה בהם.



כשבגרו בחרו להקים עיר חדשה, רומולוס בחר בגבעת פלטין ורמוס בחר בגבעת אוונטין. בהתקף זעם רצח רומולוס את אחיו ובכך הפך למלכה היחיד של רומא. מספרים שכדי לגייס תושבים לעיר החדשה, קרא רומולוס לפושעים ועבדים לשעבר למצוא מקלט בעירו. כדי להשיג גם נשים לעיר החדשה הוא הזמין את תושבי האזור לפסטיבל ובעוד צפו המשתתפים הסאביניים במשחקים שאירגן, חטפו הוא ואנשיו את הנשים (אירוע זה ידוע כאונס הנשים הסביניות). המלך הסאביני, טיטוס טטיוס, ניסה להתקיף את רומא ללא הצלחה, אולם ככל הנראה בעקבות תחינת הנשים התקיים הסכם בין העמים ורומולוס מלך במשותף עם המלך טיטוס, אשר נפטר זמן קצר לאחר מכן. נסיבות מותו של רומולוס, בשנת 717 לפנה"ס אינן ברורות.



















יום הולדת לרומא - תהלוכת גלדיאטורים בעיר

ביום הולדתה של העיר נערכים בה אירועים שונים לציון המאורע החשוב. "ארגון הדרמה ההיסטורית של רומא", מקים לחיים קרבות מן העבר, שחזור מאורעות היסטורים ותיאטרון רומי עתיק. על גבעת הקפיטול מתקיים טקס הדלקת אש מסורתי, ובעיר מתקיימת תהלוכה בה ניתן לצפות בגלדיאטורים, סנטורים רומים, כוהנות דת וסטליות ועוד שלל דמויות מהתקופה הרומית. בנוסף נערך אירוע המדמה את טקס היווסדותה של רומא, בו נחפרת תעלה ולפי המסורת העתיקה תושבי העיר זורקים מנחות לתעלה על מנת שהאלים יתרצו וישמרו על שלום העיר ותושביה.

רומא היא העיר שהעניקה לנו את הקשת, הכיפה ואת הקימרון וככזו השפעתה על האדריכלות אינה מוטלת בספק. אבל מה לגבי האדריכלות המודרנית בעיר? הרכבנו רשימת חלקית של המבנים המודרניים המרשימים:

1. מוזיאון מקסי לאמנות מודרנית. זאהה חדיד אדריכלים. הושלם בשנת 2010.


















2. Jubilee Church - כנסייה ומרכז קהילתי. אדריכל: ריצ'רד מאייר



















3. פארק המוזיקה - קומפלקס מוזיקה מולטי פונקציונלי שממוקם בצפון העיר, במקום בו נערכו המשחקים האולימפיים של שנת 1960. אדריכל: Renzo Piano. הושלם בשנת 2002.

















4. ספרייה אוניברסיטאית (Biblioteca della Pontificia Universita Lateranense).
אדריכלים: king Roselli, הושלם בשנת 2006.


















5. קמפוס באוניברסיטת La Sapienza, הגדולה באוניברסיטאות מערב אירופה והעתיקה שבהן(נוסדה בשנת 1303!). אדריכל: Marcello Piacentini. הושלם בשנת 1935.


















אין תגובות: