יום שני, 2 ביולי 2012

תולדות האולימפיאדה והאצטדיונים שבהם היא מתקיימת


לקראת האולימפיאדה שנערכת השנה בלונדון, החלטנו בארכיג'וב לצאת ולסקור את תולדות האולימפיאדה והמתקנים שבהם היא מתקיימת. 

          מקדש זאוס באולימפיה, כאן נערכו המשחקים הראשונים



הכל התחיל ביוון העתיקה בשנת 776 לפנה"ס, במקדשו של זאוס, מלך האלים אשר בעיר אולימפיה. אולימפיה שכנה בין הערים היריבות ספרטה, פיסה ואליס והיוונים התחרו על תהילת עולם וזרי ענפי זית בענפי הספורט הבאים: זריקת דיסקוס, היאבקות, איגרוף, פאנקרטיון (שילוב של היאבקות ואגרוף), ריצה, קפיצה לרוחק, הטלת כידון ומרוץ מרכבות.
במשחקים השתתפו גברים בלבד
, הם משחו את גופם בשמן זית והתחרו בעירום מלא, גם בגלל חומו של אוגוסט וגם כדי לחגוג את יופיו והישגיו של הגוף האנושי. נשים לא השתתפו ואף נאסרה עליהן הצפייה. 


בתחילה היו המשחקים אירוע פנים יווני, אך החל משנת 300 לפנה"ס התחילו להשתתף גם נציגים ממדינות שכנות. חודש אוגוסט הוכרז בכל ארבע שנים כ"חודש השלום" ובמהלכו אסור היה להילחם, המשתתפים והצופים נחשבו קדושים ואסור היה לפגוע בהם.
האולימפיאדה התקיימה באדיקות בכל 4 שנים במשך 1168 שנים, עד שבשנת 394 בוטלה כחלק מפעילות אנטי פגאנית שהנהיג הקיסר הרומי תאודיסיוס הראשון (והאחרון), וזאת משום שלאירוע היה מימד דתי והוקרבו בו קורבנות.


המסורת האולימפית חודשה בשנת 1894, ביוזמתו של הברון פייר דה קוברטן, שאף היה זה שהגה את המוטו- "מהר יותר, גבוה יותר, חזק יותר" (citius, altius, forties) ואת סמל האולימפיאדה של 5 הטבעות שמסמלות את 5 חלקי העולם.

כבר בהתחלה הוחלט כי האולימפיאדה תתארח במדינות שונות על אף מחאתה של יוון ששאפה לקיים את כל האולימפיאדות בתחומה. ערים רבות שואפות לארח את האולימפיאדה משום שמעבר ליוקרה הרבה, מדובר גם במנוף להתפתחות תרבותית, ספורטיבית וכלכלית בעיר בה היא מתקיימת. לקראת כל תחרות כזו נבנים מתקנים אולימפיים ברמה גבוהה, שלאחר מכן משרתים את אותה עיר. בנוסף, הפרסום לו זוכה המדינה במסגרת האולימפיאדה מעודד את התיירות אליה. 



רוב ההוצאות הכרוכות בהכנה למשחקים האולימפיים הן על בנייה ואבטחה, כאשר השיאנית נכון להיום היא בייג'ינג, שהוציאה על הכנת האולימפיאדה בשנת 2008 כ- 450  מיליון דולר!

המבנים שבהם האולימפיאדה מתקיימת:

















כאן תוכלו לקרוא סקירה מרתקת  על ההיסטוריה של האצטדיונים, 
מהעת העתיקה ועד למה שמתוכנן לעתיד:  http://www.worldstadiums.com/stadium_menu/architecture/historic_stadiums.shtml 

אצטדיון אולימפיאדת מינכן (1972)


מבנה בעל תכנון מהפכני וייחודי לזמנו, שנועד להוות ניגוד לאצטדיון האולימפי של ברלין, בו התקיימה האולימפיאדה בשנת 1936 על ידי השלטונות הנאציים ותוך מפגן כוח ותעמולה גזענית. המבנה בנוי בקווים זורמים וחופשיים במטרה לסמל את גרמניה החדשה והדמוקרטית, והוא כולל תקרות עשויות זכוכית אקריליק שנתמכות בכבלי פלדה. לאחר סיום האולימפיאדה הפך האצטדיון לבית קבוצת ביירן מינכן ושימש אותה עד לשנת 2005. בקישור הבא תוכלו לראות את העיצוב המיוחד:http://www.olympiapark.de/en/home/


האצטדיון הלאומי בבייג'ינג- "כלוב הציפורים" (2008)



בשנת 2002 נערכה ביוזמת ממשלת סין תערוכת אדריכלים בינלאומית לתכנון המבנה. הזוכים היה משרד האדריכלים הרצוג ודה מורון שהחלו את עבודות הבנייה בדצמבר 2003. עלות ההקמה הסתכמה לבסוף ב-450 מיליון דולר ובמהלך העבודות איבדו את חייהם למעלה מ- 10 עובדים. 


לאחר המשחקים האולימפיים, כדי להפוך את המבנה לשמיש עבור האוכלוסיה המקומית, שונה יעודו- בתחילה למוזיאון וב-2009 הוחלט להופכו לפארק שעשועי-שלג. 
ב-2015 יארח האצטדיון את אליפות העולם באתלטיקה ה-15. היכנסו ללינק כדי לראות עוד תמונות של הפלא האדריכלי הזה: http://www.n-s.cn/en/multi-media/photogallery/


 
אצטדיון אולימפיאדת לונדון (2012)
תוכנית האצטדיון זכתה לביקורות חיוביות מצד אחד, בעיקר בשל היותה של התוכנית ברת קיימא, ושליליות מצד שני, בעיקר בגלל הדמיון של המבנה ל"קן הציפורים" בביג'ינג. לאחר סיום האולימפיאדה יהפוך האצטדיון לבית קבוצת הכדורגל ווסטהאם שהתחייבה על שימור רוב המבנה כאצטדיון אתלטיקה וכדורגל.

http://www.london2012.com/photos/galleryid=1254250/index.html#completed-exterior-the-olympic-stadium

מה צופן לנו העתיד? באשכול הפורומים המרהיב הבא תוכלו להתרשם ולהתחיל להתלהב: 

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

יאללה שתגיע כבר האולימפיאדה. והאצטדיון במינכן פשוט מדהים, לא יאומן שהוא נבנה בתחילת שנות ה 70, נראה לגמרי כמו משהו מאצטדיוני העתיד!

הר הבית אמר/ה...

הבלוג הזה מקצועי ברמות שלא הכרתי, אני ממש מתפעל
















































קונג'אק


































.