יום רביעי, 8 באוגוסט 2012

זכרונותיה של מעצבת מטבחים

הסודות לתכנון מטבח נכון

אחרי מספר שנים כמעצבת מטבחים ואחרי שנתקלתי בתכנונים מסוגים שונים החלטתי לרכז את כל ההמלצות והדגשים החשובים כדי שתוכלו לעצב לכם את מטבח החלומות.  
קניית המטבח, שיש שיגידו שהוא  לב הבית, היא אחת הרכישות היקרות ביותר שלכם שגם צריכה לשרת אתכם באופן יומיומי למשך שנים רבות. זו אינה בחירה פשוטה ויש המון דברים שצריך  לקחת בחשבון.  בואו נתחיל: 

המטבח לפי אזורים
המטבח מחולק לאזורים, לפי מהות העבודה המתבצעת בו- אזור הניקיון, אזור אחסון הכלים, אזור אחסון המזון, אזור ההכנה ואזור בישול ואפייה. קחו לכם זמן ועירכו רשימת מצאי של כל הדברים אותם תרצו לאחסן במטבח. למשל מהו גובה סיר הלחץ בו אתם משתמשים בחגים? מהו גובה כוסות היין שלכם? ככל שתדעו יותר פרטים כך תחסכו לעצמכם עוגמת נפש בעתיד. דמיינו את עצמכם עובדים במטבח- איפה אתם מניחים את השקיות כשאתם חוזרים מהסופר? האם יש מקום להניח תבנית חמה כשהיא יוצאת מהתנור?

מיקום הפונקציות השונות
השקיעו מחשבה רבה במיקום הכיור, הכיריים ומשטחי העבודה. במחקרים נמצא כי שטח העבודה העיקרי במטבח הוא באזור שבין הכיור לכיריים- וודאו שיש לכם שם משטח עבודה של לפחות 80 ס"מ.

משטח עבודה מרווח מפריד בין הכיור לכיריים













 


מיקום הכיריים- אל תמקמו את הכיריים בצמוד לקיר. כאשר הכיריים צמודות לקיר אתם מגבילים את טווח התנועה שלכם מול הסירים. וודאו שמשני צידי הכיריים יש משטחי עבודה שיאפשרו גישה נוחה לסירים ומקום להניח עליו כפות בישול ותבלינים. אני גם מאוד ממליצה שלא להעמיד את הכיריים בפינה- זה יוצר פינה קטומה שאינה אופנתית בימינו ומה שקריטי יותר הוא מקומות האחסון הבעייתיים שנוצרים מתחת (אי אפשר למקם שם מגירות נוחות) ושלא לדבר על כך שכדי להגיע לחלק האחורי של הכיריים- זה שקרוב לקיר,  תצטרכו לרכון מעליהם לעומק של 90 ס"מ... לא נוח בעליל.
מיקום הכיור- חשוב שתחליטו לפני הפגישה בחברת המטבחים באיזה גודל כיור אתם מעוניינים. לפי הגודל תוכלו להחליט איזה פונקציות למקם מתחתיו, וכמובן שיש לזכור שהכיור תמיד עומד בצמוד למדיח.

גם במטבח קטן יחסית אפשר להוסיף דלפק לישיבה




















חלוקות פנים ארגוניות
במגירה אחת גדולה קשה לשמור על הסדר ולמצוא בקלות את מה שרוצים. סדרו במגירות חלוקות פנימיות לסכו"ם לסירים ולבקבוקים. אלה יקלו עליכם בעבודה והם ממש לא חייבים להיות מהסוג היקר שמזמינים בחברות המטבחים. גם החלוקות הפשוטות כמו אלה שניתן למצוא באיקאה יעשו את העבודה.

ממה עשוי גוף הארונות?
בעולם המטבחים ניטשת המלחמה הקבועה – מה טוב יותר, סנדוויץ או סיבית? בארץ נוהגים להגיד שהסנדוויץ הוא חומר חזק ועמיד יותר ברטיבות מאשר הסיבית, אך דווקא באירופה נפוץ בעיקר השימוש בסיבית, גם במטבחי יוקרה. אחת הסיבות לכך היא שהמכונות הדרושות לשיוף ודחיסת הסיבית הם יקרות מאוד ולא נפוצות בארץ. בכל אופן, תחשבו על זה שארונות המטבח לא עומדים להיות מוצפים במים,  הארון היחיד שחשוף לנזילות הוא הארון שמתחת לכיור ולכן את קרקעיתו מומלץ לחפות במשטח אלומיניום. 
פרזול

עיקר עלות המטבח היא בפרזול . חשוב להקפיד על בחירת חברת מטבחים שמשתמשת  בפרזול טוב, כאשר כיום בלום וגראס נחשבות למובילות בעולם בתחום זה. הטרנד בעיצוב מטבחים היום הוא ללכת על קווים אופקיים, עם כמה שפחות חלוקות. אופנה זו מכתיבה שימוש במגירות רחבות מאוד- עד 120 ס"מ. זה נראה טוב, וזה גם חוסך לכם כסף בפרזול (משום שמשלמים על חצי מכמות הפרזול שהייתם משלמים אם הייתם מבצעים חלוקה לשני סטים של מגירות ברוחב 60 ס"מ כל אחת) אבל תחשבו האם יתאים לכם לאורך זמן לפתוח מגירה גדולה עבור כל דבר קטן שתרצו לשלוף.

דרכים יצירתיות להוסיף מקומות אחסון על הקירות
















 






ידיות
המטבחים המודרניים שאופנתיים כיום מכתיבים מראה נקי עם מינימום הפרעות ויזואליות. טרנד זה מכתיב שימוש בידיות אינטגרליות- מעין חריצים רוחביים בחלק העליון של המגירות שמאפשרים אחיזה. הידיות האלה מאוד יפות ונוחות לניקוי, אבל אם יש לכן ציפורניים ארוכות או בנויות הן יכולות להוות בעיה. 

מה עושים בפינה?
הפינה של המטבח היוותה תמיד סוגיה עיצובית בעייתית לפתרון- מצד אחד רוצים להרגיש שמנצלים מקסימלית את כל שטח המטבח אבל מצד שני אף פתרון לא מספק גישה נוחה באמת. כל האפשרויות הפרזוליות למיניהן, כמו מג'יק קורנר וקרוסלות עדיין משאירות שטח מת רב, שהוא מלכודת איומה לאבק ולחפצים מתאבדים (וגם עולים הרבה כסף). רוב המעצבים ימליצו לכם להכריז על הפינה כ"פינה מתה" כלומר לסגור אותה הרמטית משני צידיה ולהרוויח ניצול מלא של הצדדים לטובת מגירות רחבות. פתרון נוסף שפינות במטבח הוא לתכנן מטבח בצורה של קווים מקבילים. 

איפה מייבשים כלים?
כיום רובנו משתמשים במדיח כלים וזה חוסך לנו את הצורך במתקן ייבוש, אבל עדיין לקוחות רבים מעוניינים להתקין מעל הכיור ארון ובו מתקן "אלמגוב" אותו מתקן ייבוש כלים מיתולוגי. אני לא ממליצה על זה- הרטיבות הרבה תפגע בסופו של דבר בפינות הארון שאוחז במתקן, והפרקטיקה של השימוש היא לא נעימה- כשאתם מעלים כלי רטוב למתקן המים מטפטפים לכם לאורך הזרוע...

מטבח שעוצב כ"קווים מקבילים"














תסביך אי
כולם רוצים שיהיה להם אי במטבח, ולא משנה מה גודלו. יש לזכור שהמעברים במטבח צריכים להיות לפחות של 110 ס"מ אם אתם לא רוצים מטבח דחוס שצריך לעבור בו עם הצד.. פתרון אפשרי לחללים שאין בהם מקום לאי אמיתי הוא הצמדתו לאחד הקירות. כך נוצר מעין דלפק ישיבה שאפשר לשלב מתחתיו גם אחסון ומגירות. דווקא במטבחים הגדולים מורגשת היום אופנה של הכנסת שולחן אוכל גדול למרכז המטבח במקום אי. לדעתי בהרבה מקרים זה נראה טוב יותר וכמובן שהישיבה בצורה זו היא גם נוחה יותר.







כיריים או כיור על האי
הניתוק בין שני משטחי העבודה יכול להיות מעיק מבחינת ניקיון- טפטופים יהיו בלתי נמנעים. מצד שני, החוויה של בישול או שטיפת כלים מול פני הסועדים שמעברו השני של האי יכולה לשדרג משמעותית את הפעילות המעיקה (?).

שקעים
שקעי שירות: חשבו כמה מכשירי חשמל יש לכם- כדאי להשקיע עוד כסף בשלב התכנון ולא להסתמך על מפצלים שיפגמו במראה המטבח בעתיד- טוסטר משולשים, טוסטר רגיל, קומקום חשמלי, מיקסר, טוסטר אובן, מתקן תמי 4 ועוד.
גובה השקעים: מומלץ למקם את השקעים קרוב ככל האפשר לגובה משטח העבודה, כך שיהיו פחות בולטים לעין. אני ממליצה למקם אותם בגובה 110 ס"מ. 








דברים לחשוב עליהם
בישראל המטבח מעוצב על פי רוב בחלל אחד עם הסלון ופינת האוכל. התייחסו אל המטבח כחלק אינטגרלי מחלל המגורים מבחינת חומרים וגימורים כדי ליצור תחושה אחידה וזורמת בחלל. למשל אם יש לכם אי שפונה לכיוון הסלון כדאי לבחור בחזיתות ללא סוקל, כדי שהמטבח יראה כמו רהיט סלוני רגיל.  זכרו שהבחירה העיצובית של המטבח תלווה אתכם שנים רבות ולא תרצו להתקע עם מטבח שהיה מאוד טרנדי לזמנו אבל נמאס במהירות. מצד שני, אין צורך להיות משעממים וללכת על הבחירה הסטנדרטית של לבן ושמנת. מטבחים צבעוניים יכולים להיות מדהימים ולהעשיר את מראה הבית עד מאוד.

טרנדים בעיצוב מטבחים 2012
הטרנדים בעיצוב מטבחים לשנת 2012 כפי שנחשפו בתערוכה במילנו השנה מכתיבים שילובים של זכוכית צבעונית בגווני תבלינים ועץ במראה טבעי. ארונות עליונים עם מנגנון של קלאפה מתחילים לצאת מהאופנה ויש חזרה לארונות עליונים פשוטים. טרנד נוסף הוא ארונות עליונים קטנים ומרובעים שמקובצים יחד כמו כוורות. 


        מתוך תערוכת העיצוב במילנו 2012, שימוש רב בצבעי תבלין עזים
                                                                                              
תוספות לאחר מעשה
 לא את הכול חייבים להזמין מחברת המטבחים, תמיד אפשר להוסיף בהמשך אביזרים בצבעים שונים שיעשירו את מראה המטבח, למשל יחידת מדפים פתוחה ומעוצבת לכוסות, או מתקן במראה כפרי שנתלה מהתקרה עבור סירים ומחבתות.

    מדפים פתוחים הם עוד מקום בו אפשר להביע ייחודיות

טיפ:
 גם אם אתם עובדים עם מעצב או אדריכל על תכנון כל הבית, כשאתם מגיעים לחברת מטבחים הקשיבו לעצותיו של מעצב המקום, יש לו ניסיון רב בתחום הספציפי הזה. הרבה אדריכלים מגיעים עם גישה מתנשאת ודוחים על הסף את עצותיו של מעצב המטבחים ובסופו של דבר מי שמפסיד הוא הלקוח. 

מקווה שנהניתם ומצאתם תועלת במדריך זה,
ספרו לי אם יש דברים נוספים שעליהם אתם שמים דגש בעת תכנון מטבח